דבר תורה לפרשת לך-לך - ישיבת הגולן
דבר תורה לפרשת לך-לך
ברכנו אבינו // הרב אהרן איזנטל
פרשת השבוע מספרת על אברהם אבינו שהגיע בצו ה' לארץ ישראל, והדבר הראשון שהוא פגש היה הרָעב בארץ. רעב זו מילה קשה שמשמעה הוא שהיה בארץ ישראל רצף של שנות בצורת. הגיאו-פיזיקאים טוענים שהמציאות האקלימית בארץ ישראל היא תופעה ייחודית שאין כמוה בשום מקום-יישוב בעולם. הם מסבירים שישראל נמצאת בצומת של ארבע מערכות אטמוספריות ענקיות, ולעולם אי אפשר לדעת אם יהיה כאן יבש או גשום. הטיה קטנה של הרוחות המכוונות את המערכות וכל המציאות משתנה מקצה לקצה. המדענים טוענים שהתופעה האקלימית הזו משקפת מציאות על-טבעית. אבותינו אולי לא היו גיאו–פיזיקאים אבל הם ידעו עובדות אלו. זה בדיוק מה שלימד משה את בני ישראל לפני שנכנסו לארץ ישראל, כשאמר: "כִּי הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה בָא שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ לֹא כְאֶרֶץ מִצְרַיִם הִוא אֲשֶׁר יְצָאתֶם מִשָּׁם אֲשֶׁר תִּזְרַע אֶת זַרְעֲךָ וְהִשְׁקִיתָ בְרַגְלְךָ כְּגַן הַיָּרָק". במצרים הנילוס זורם תמיד, כמו הנהרות האדירים באירופה. ולעומת זאת – מוסיף משה: "וְהָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתֶּם עֹבְרִים שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ אֶרֶץ הָרִים וּבְקָעֹת לִמְטַר הַשָּׁמַיִם תִּשְׁתֶּה מָּיִם", בארץ ישראל החיים יהיו תלויים תמיד בחסדי שמים. חיים של אי- ודאות קיומית. ואכן, מנת חלקם של תושבי הארץ הייתה תחושה תמידית של חוסר ביטחון ותלות בחסדי שמים. בישראל העתיקה לא היה מצרך חיוני יותר מהגשם. הם היו המקור למי שתיה, וגם היבולים שהיוו תשתית למחיה היו תלויים בכמויות המשקעים, ברצף ובאינטנסיביות שלהם.
לכאורה, מצבנו שונה מאד מזה של אבותינו, לנו יש את המוביל הארצי, מאגרי מים ומכוני התפלה. הכישרון האנושי מתגבר בזכות תבונתו ועשייתו כביכול גם על בצורת, יש לטכנולוגיה ולמדע מענה לכל צרה וצוקה. הדבר נכון במידה ידועה, אולם מי חונן את האדם בדעת? מי מבטיח שמאמצי האדם יישאו פרי? מי ימנע תקלות?
השבוע התקיימו שוב בחירות לכנסת, והגוש האמוני ניצח בבירור. לכאורה התוצאות הן כולן פרי הבחירה של החברה בישראל. אולם האמת היא שמבחינת מספר הקולות שני הגושים כמעט שווים זה לזה, ומה שגרם לתוצאה המשמחת זו האחדות של המחנה האמוני לעומת הפיצולים הרבים במחנה הנגדי. מי יצר את הפיצולים? לכאורה מנהיגי המפלגות, ואפשר להסביר את צעדיהם בהגיון כלשהו או במערכות יחסים ביניהם, אולם אנחנו מאמינים שיד ה' היא אשר עשתה זאת, כאמור "פַּלְגֵי מַיִם לֶב מֶלֶךְ בְּיַד ה' עַל כָּל אֲשֶׁר יַחְפֹּץ יַטֶּנּוּ" (משלי כא, א).
השבוע הומטר גשם של פתקי הצבעה, מיליוני יהודים, רובו המכריע של העם הכריז על רצונו לקיים מדינה מתוקנת, בעלת זהות יהודית, כזו שמקיימת את מצוות הריבונות הישראלית בכל מרחבי ארצנו. נישא תפילה להארת פנים מאת ה' למנהיגות הנבחרת, לאדמת ארצנו שתרווה בגשמי ברכה, ולעם ישראל כולו שיתברך בטוּב ה'.
דילוג לתוכן